برق. قدرت. کنترل. الکترونیک. مخابرات. تاسیسات.

دایره المعارف تاسیسات برق (اطلاعات عمومی برق)

یکشنبه 9 شهریور 1399

دل کندنُ یادم نده ..!

نویسنده: ادمین   طبقه بندی: هایلایت، 

بین من و این وبلاگ، یک پیوندِ ناگسستنی وجود دارد.
و هر چقدر تلاش کنم از اینجا دور باشم بی‌فایده است. ..

 وبلاگ جان،

سال‌هاست که تو برای من همه‌ی کسی هستی که دارم. تمامِ دوستانم هستی. تو تمامِ آدم‌هایی هستی که حرف‌هایم را می‌شنوند.

وقت‌هایی که اینجا می‌نویسم و قهوه هورت می‌کشم و موزیک گوش می‌کنم، کافه‌ام هستی. ..پناهگاهم.



پی اس: عنوان از گرشا رضایی شنیدن ها ..


نتایج یک بررسی تازه نشان می‌دهد که نظریه‌های قبلی برای توضیح شیء ناشناسی که دو سال گذشته به منظومه‌ی شمسی وارد شده بود، می‌تواند صحیح نباشد. این بدان معنی است که این شیء همچنان گزینه‌ی احتمالی برخی از پژوهشگران برای فناوری فرازمینی است.

اوموآموا (Oumuamua) شیء مرموز میان‌ستاره‌ای بود که دو سال پیش به منظومه‌ی شمسی وارد شد. در آن زمان نیز به دلیل شکل خاصش جلب توجه بسیار کرد.


دنباله‌دار بی‌نشان اوموآموا


با گذشت دو سال هنوز توضیح جامعی برای این شیء ارائه نشده و یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که هر توضیح جایگزین و به جز فناوری فرازمینی، کاملا نادرست خواهد بود. هرچند به عقیده‌ی بیشتر دانشمندان ایده‌ی این‌که ما فناوری بیگانه را در منظومه‌ی شمسی مشاهده کرده‌ایم بسیار دور از واقعیت است.

در اواخر سال ۲۰۱۷ منظومه‌ی شمسی ما به جسم گمشده‌ای در فضای میان‌ستاره‌ای رسید که به نظر می‌رسید جرمی طولانی و باریک است. سپس، مطالعات دقیق‌تر نشان داد که شتاب آن در حال افزایش است به گونه‌ای که گویی چیزی به آن فشار می‌آورد و دانشمندان هنوز از چرایی این موضوع مطمئن نیستند.

یک توضیح این است که این شیء توسط یک ماشین بیگانه مانند بادبان خورشیدی، یک بادبان نازک میلی‌متری که به محض تابش پرتو خورشید شتاب می‌گیرد، حرکت می‌کند. اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد «اَوی لئوب» (Avi Loeb) طرفدار اصلی این نظریه است.

با این وجود اغلب دانشمندان تصور می‌کنند که شتاب زیاد اوموآموا، ناشی از یک پدیده‌ی طبیعی بوده است. در ماه ژوئن یک تیم تحقیقاتی پیشنهاد کردند که هیدروژن جامد به طور نامرئی از سطح این جسم میان‌ستاره‌ای پراکنده شده و موجب سرعت بخشیدن به آن می‌شود.

اکنون در مقاله‌ی تازه‌ای که در روز دوشنبه ۱۷ آگوست (۲۷ مرداد) در «نشریه‌ی مقالات اخترفیزیک» (The Astrophysical Journal Letters) توسط لئوب و «تیم هانگ» (Thiem Hoang) از مرکز نجوم و فضای کره منتشر شده، بیان می‌شود که نظریه‌ی هیدروژن عملا نمی‌تواند درست باشد. این بدان معنی است که هنوز احتمال آن‌که فضای ما توسط بیگانگان بازدید شده باشد و این‌که ما در آن زمان واقعا شاهد حضور آنان بوده‌ایم، وجود دارد.

مسیر حرکت اوموآموا در منظومه‌ی شمسی
Credit: JPL Horizons/Nagualdesign

نظریه‌ی هیدروژن جامد

«داریل سلیگمن» (Darryl Seligman) یکی از نویسندگان نظریه‌ی هیدروژن جامد از دانشگاه شیکاگو می‌گوید: «اگرچه از دید ما این یک دنباله‌دار است اما یک مشکل با اوموآموا وجود دارد. این شیء مانند دنباله‌دار حرکت می‌کرد اما دنباله یا دم نداشت.»

اوموآموا نخستین شیئی بود که دانشمندان موفق به مشاهده‌ی ورود آن به منظومه‌ی شمسی شدند. این موضوع، بر خلاف اکثر اشیاء آسمانی شناخته شده است که به دور خورشید می‌گردند و از منظومه‌ی شمسی خارج نمی‌شوند.

مسیر سهموی این جرم و شتاب‌گیری آن نشان می‌داد که اوموآموا با حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر طول، باید یک دنباله‌دار باشد. به گفته‌ی سلیگمن، با این وجود هیچ دنباله یا گاز خروجی از آن شناسایی نشد.

به طور معمول، دنباله‌دارها از مناطقی می‌آیند که نسبت به سیارک‌ها بسیار از خورشید دورتر هستند و یخ‌های روی سطح آن‌ها با نزدیکی به خورشید مستقیما بخار می‌شود و دنباله‌ای از گاز یا آن‌چه را که ما با عنوان دنباله‌ای زیبا می‌شناسیم پشت سر می‌گذارد.

طبق یک نظریه، اوموآموا یک دنباله‌دار از جنس هیدروژن جامد است و به همین علت دنباله‌ی آن از روی زمین رصد نمی‌شود.

سلیگمن در این‌باره گفت: «خروجی گاز، شیوه‌ی حرکت دنباله‌دار را در فضا تغییر می‌دهد و تا حدی مانند یک موتور موشکی خیلی آهسته عمل می‌کند. خورشید که به دنباله‌دار می‌تابد، گرم‌ترین بخش‌های آن به صورت گاز خارج می‌شود و این خروجی گاز به نوبه‌ی خود باعث سرعت گرفتن بیشتر و دور شدن از خورشید می‌گردد.»

در مقاله‌ای که ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) توسط سلیگمن و «گریگری پی. لافلین» (Gregory Laughlin) اخترفیزیکدان دانشگاه ییل منتشر شد، بیان شده که این دنباله‌دار از مولکول هیدروژن (مولکولی سبک با دو اتم هیدروژن) تشکیل شده است.

گاز H2 تنها در زمانی که خیلی سرد باشد (دمای منفی ۲۵۹٫۱۴ در جو زمین) به جامدی متخلخل و کم‌چگالی تبدیل می‌شود. پیش از این هم دانشمندان وجود هیدروژن جامد را در فاصله‌های بسیار دور و سرد فضا پیشنهاد داده بودند.

از سویی خروجی گاز به صورت هیدروژن از زمین قابل مشاهده نخواهد بود و دنباله‌ای نخواهد داشت. اگرچه برخی مواد دیگر مانند نئون جامد هم می‌توانست توضیحی برای این پدیده باشد اما هیدروژن بهترین ماده‌ی پیشنهادی بود.

فرضیه‌ی ماشین فرازمینی

در مقاله‌ی جدید هوانگ و لئوب، به این ایده پاسخ داده شده و بیان شده که نظریه‌ی خروج گاز هیدروژن یک مشکل اساسی دارد؛ دنباله‌دارها زمانی شکل می‌گیرند که دانه‌های یخ در فضا به هم می‌پیوندند و یک توده را ایجاد می‌کنند و سپس این توده‌ها گرد و غبار بیشتری را جذب می‌کنند. این توده‌ها مانند آدم برفی هستند و تا زمانی که ذوب نشوند زنده می‌مانند.

چسبندگی که به تشکیل دنباله‌دارها کمک می‌کند مانند چسبندگی قطعات یخی است که تازه از فریزر خارج شده باشند. اما قرار دادن یک قطعه یخ به مدت یک یا دو دقیقه روی سطح، باعث می‌شود سطح آن کمی گرم شود و دیگر چسبندگی نخواهد داشت بلکه یک لایه‌ی نازک از آب بین یخ و سطح باعث لغزش آن می‌شود. به همین شکل در صورت هیدروژنی بودن این جرم، تبخیر باید باعث از واپاشی آن می‌شده است.

هیدروژن جامد

هیدروژن جامد
Credit: Department of Theoretical Physics, Ural University

این دو پژوهشگر عنوان کردند که حتی نور ستاره‌ها در سردترین قسمت‌های فضا تکه‌های هیدروژن جامد را پیش از آنکه جمع شده و تشکیل یک دنباله‌دار بدهند گرم می‌کند. مهم‌تر اینکه نزدیک‌ترین «ابر مولکولی عظیم» که تصور می‌شود این قطعه از آن آمده باشد، خیلی دور است؛ به طوری که قطعه یخ هیدروژنی باید صدها میلیون سال در فضای میان‌ستاره‌ای حرکت کرده است و در این مدت بر اثر نور ستاره‌ها از هم پاشیده می‌شده است.

پژوهشی تازه بیان می‌کند که با توجه به منشأ احتمالی اوموآموا، این جرم در صورتی که از هیدروژن می‌بود باید در فضای طولانی میان‌ستاره‌ای تبخیر می‌شد و فرضیه‌ی ماشین فرازمینی بودن آن دور از تصور نیست.

منشأ اوموآموا

از سوی دیگر سلیگمن این تحلیل لئوب را که هیچ ستاره‌ی دنباله‌دار در چنین سفر طولانی باقی نمی‌ماند تا همه‌ی راه را از ابر بزرگ مولکولی طی کند، درست ارزیابی می‌کند اما وی افزود: «نظریه‌ی هیدروژن جامد، تنها در صورتی کاربردی است که اوموآموا فقط ۴۰ میلیون سال قدمت داشته باشد. در این بازه‌ی زمانی دنباله‌دار به این شکل بدون از بین رفتن می‌تواند شکل گرفته باشد.»

او به یک مقاله که در ماه آوریل منتشر شده اشاره کرد که برخی از مناطق اطراف منظومه‌ی شمسی را برای شکل‌گیری این دنباله‌دار پیشنهاد می‌دهد. پژوهشگران در این مقاله بررسی کردند که چه چیز دیگری از همسایگی راه شیری عبور کرده است که اکنون خورشید ما از میان آن می‌گذرد.

«تیم هالات» (Tim Hallatt) اخترفیزیکدان دانشگاه مک‌گیل مونترآل و نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ی منتشر شده در ماه آوریل گفت: «ما به دو گروه متحرک از ستارگان رسیدیم. ستارگان جوان در گروه‌های متحرک شاه‌تخته (Carina) و کبوتر (Columba)»

همه‌ی آن‌ها حدود ۳۰ تا ۴۵ میلیون سال پیش در یک ابر گازی که سپس ناپدید شده شکل گرفته‌اند. این ابر کوچک و پراکنده‌شده از گاز مولکولی با تنها چند ستاره‌ی جوان، جایی است که قطعه یخ هیدروژنی ممکن است از آن آمده باشد.

هالات افزود: «فرآیندهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند اشیائی مانند اوموآموا را از ستارگان جوان در گروه‌های متحرک گوناگون خارج کند، مانند محدوده‌ی برهم‌کنش گرانشی بین ستارگان در گروه، شکل‌گیری سیارات یا طبق استدلال سلیگمن ابرهای مولکولی که ستاره‌ها را در ابتدا به وجود آورده است.»

به گفته‌ی او که هر سه مقاله تقریبا به صورت مشترک فرض می‌کنند که اوموآموا یک قطعه هیدروژن یخی بوده که از کارینا یا کلومبو شکل گرفته است.

او گفت: «ایده‌ی سلینگمن و لافلین می‌تواند در اینجا کاربردی باشد زیرا اجرام هیدروژنی باید عمر کوتاهی در کهکشان داشته باشند (همان‌طور که لئوب نتیجه می‌گیرد) و اگر منشأ آن در کارینا یا کلمبو باشد به اندازه‌ی کافی جوان هست که سالم بماند.»

اما لئوب با این موضوع نیز مخالف است. او گفت: «کوتاه کردن مسیر طی شده توسط اوموآموا، مسائلی را که در مقاله‌ی ما مطرح شده، حل نمی‌کند. زیرا در صورت شکل‌گیری در این گروه متحرک، جرم هیدروژنی زمانی شکل گرفته است سیستم ستاره‌ای مولد آن تشکیل شده و این امر میلیاردها سال پیش بوده و تا امروز این جرم هیدروژنی باید تبخیر می‌شد.»

لئوب ادامه داد: «انتظار می‌رود که یخ‌های هیدرژنی از ابرهای مولکولی غول‌پیکر شکل گرفته باشند، نه قسمت‌هایی از فضا مانند گروه متحرک کارینا یا کلمبو؛ و هیچ کوه یخ هیدروژنی نیز نمی‌تواند از نزدیک‌ترین ابر غول مولکولی به منظومه‌ی شمسی رسیده باشد.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا کاندیدای مشخصی برای شتاب این جرم ناشناخته وجود دارد یا خیر، به کتاب هنوز منتشر نشده‌ی خود با نام «فرازمینی: اولین نشانه از حیات هوشمند فراسوی زمین» اشاره کرد که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر (دی ۱۳۹۹) می‌شود.

منبع: Live Science

خطوط هوایی هر روزه در سراسر جهان در کنار مسافرین در حال حمل بارهایی هستند که حتما از آشنایی با آنها تعجب خواهید کرد. در این مطلب قصد داریم به معرفی عجیب ترین بارهایی بپردازیم که در خطوط هوایی جابجا می شوند.
عجیب ترین بارهایی که در خطوط هوایی جابجا می شوند شامل اسب‌ ها، مرغ‌ ها، ماشین‌ های لوکس، اجساد و حتی  پاندای occasional هستند. تصور کنید با چنین چیزهایی در ارتفاع 30 هزار فوتی در حال سفر هستید چه احساسی به شما دست خواهد داد؟

واکسن‌ها: واکسن‌ها و ویروس‌ها در حال پیمودن مسیر‌های پروازی جهان عموما یافت می‌شوند. خوشبختانه بسته بندی دارو‌ها به شدت سخت گیرانه است و آن‌ها در مخازن پیشرفته و تنظیم کننده‌ی دما منتقل می‌شوند. امارات صاحب یک داروخانه‌ی واقعی در فرودگاه بین المللی دبی است که در آن 43 هزار فوت مربع تجهیزات دارویی به عنوان یک منطقه‌ی انتظار عمل می‌کند.

خطوط هوایی

پانداهای عظیم الجثه: در سال ۲۰۱۵، انجمن حمایت از حیات وحش چین دو عدد پاندای عظیم الجثه را به باغ وحش Ouwehand در هلند قرض داد. به این مسافران خاص، بلیط فرست کلاس هواپیمایی Air France-KLM برای پرواز ۹ ساعته آن‌ها از چنگدو در چین، ارائه شد. به علاوه، برای پرواز در قفس‌های حمل و نقل سفارشی، پاندا‌ها یک سرپرست شخصی داشتند تا راحتی آنها را تامین کرده و برای آنها در پرواز، بامبو سرو کند.

خطوط هوایی

مواد منفجره و خطرناک: مسافران اجازه ندارند که با خود فندک، لپ تاپ یا حتی یک بطری آب بیاورند، اما مایعات شدیدا آتش گیر، مواد منفجره و مواد سمی، عفونی و رادیواکتیو عموما فضای سالن بار را درست زیر پای شما اشغال می‌کنند. در حقیقت، لوفتهانزا سالانه ۴۵۰۰۰ تن کالاهای خطرناک را جابجا می‌کند. دلیلی برای هشدار نیست زیرا مقررات ایمنی برای این موارد به شدت سفت و سخت هستند.

خطوط هوایی

ماشین‌های لوکس: همانگونه که مشخص است، ماشین‌های پرنده تنها یک ضمیمه‌ی مربوط به آینده در فیلم‌های علمی-تخیلی نیستند. در حقیقت، یک بویینگ ۷۴۷ ظرفیت حمل حداکثر ۴۶ وسیله‌ی نقلیه را دارد. اما از آنجا که آنها برای حمل و نقل هوایی بسیار گران هستند به طور مثال، یک آستون مارتین ۴۵۰۰۰۰ دلاری حدودا ۱۰۰۰۰ دلار هزینه بر می‌دارد، بیشتر ماشین‌هایی که شما در سالن بار تجاری متوسط خود خواهید یافت، ۲۰۰,۰۰۰ دلار یا بیشتر می‌ارزد. ضمنا وسایل نقلیه‌ی تولید انبوه عموما به صورت اکونومی کلاس منتقل می‌شوند به عبارت دیگر از طریق خشکی یا دریا.

خطوط هوایی

اسب‌های اصیل: با در نظر گرفتن قیمت میانگین تقریبا ۹۰,۰۰۰ دلار برای اسب اصیل، تعجبی نیست که خطوط هوایی برای آنها بلیط فرست کلاس در نظر می‌گیرد. نه تنها آخور‌های ویژه‌ی اسب در محل بار تعبیه شده‌اند و صندلی‌هایی برای مهتر در کنارشان، بلکه تعداد زیادی از هواپیمایی‌ها از جمله امارات، قطر و لوفتهانزا سالن‌های استراحت اختصاصی برای حیوانات در شهر‌های مرکزی خود دارند که با محل‌های نرمش و دامپزشک‌ها تکمیل میشوند.


خطوط هوایی

حشرات: این بار که صدای وزوز خفیفی را در میانه پرواز شنیدید، ممکن است این صدا از موتور نباشد. منطقه‌ی Kailua-Kona در هاوایی در زمره‌ی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ملکه‌های زنبور عسل در آمریکا است و این حشرات اغلب ممکن است در باربندهای هواپیماهای خطوط هوایی هاوایی در مسیرشان به سمت تولیدکنندگان عسل در سرزمین اصلی، یافت شوند. این هواپیمایی همچنین کندوهای یخ زده را برای استفاده‌ی شرکت‌های دارویی در دارو‌های ایمنی درمانی حمل می‌کند.

خطوط هوایی
اجساد: این موضوع که یک شخص از دنیا رفته است به آن معنا نیست که نمی‌تواند مانند بقیه‌ی ما سوار هواپیما شود. اگرچه دستورالعمل‌های صریحی درباره‌ی سایز تابوت و قوانین موجود برای پوشاندن افرادی که در اثر بیماری‌های عفونی درگذشته‌اند، وجود دارد، ممکن است شگفت‌انگیز باشد که بیشتر خطوط هوایی تجاری در جهان اجازه‌ی حمل اجساد در باربند‌های هواپیماهای مسافربری را می‌دهند.

خطوط هوایی

جوجه‌های کوچک: هواپیمایی‌ها فقط اجازه می دهند که جوجه‌های یک روزه و نه بیشتر حمل شوند. بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تخم، جوجه‌ها می‌توانند تا سه روز بدون هیچ غذا یا آبی دوام بیاورند. پس از این بازه‌ی سه روزه، آن‌ها دیگر طاقت زنده ماندن در سفر هوایی را ندارند تا زمانی که عمرشان به شش هفته برسد.

خطوط هوایی

ماهی زنده: حمل و نقل ماهی تزئینی، تجارتی عظیم است، به طوری که لوفتهانزا به تنهایی بیش از ۸۰ میلیون موجود آبزی را در سال جابجا می‌کند. این شرکت هواپیمایی حتی متخصصانی را در استخدام دارد تا حیوانات را در هنگام بروز موقعیت‌های پزشکی اورژانسی درمان کنند. حمل برخی از موجودات دریایی برای مقاصد دیگری در نظر گرفته شده است.

خطوط هوایی

اندام‌های انسان: حساسیت زمانی در اندام‌های به شدت حیاتی که به صورت هوایی حمل می‌شوند، به هیچ وجه تاخیر را تحمل نمی‌کنند زیرا می‌تواند آن‌ها را در زمره‌ی مرموزترین مسافران قرار دهد. کلیه، ریه، مردمک چشم، قرنیه، قلب و مغز استخوان نمونه‌ی کوچکی از مجموعه‌ی اندام‌های انسان هستند که به صورت روزانه جابجا می‌شوند لوفتهانزا حمل چهار اندام در روز را گزارش می‌دهد.

خطوط هوایی

 

منبع 


صفحات جانبی

نظرسنجی

    لطفاً نظرات خود را درمورد وبلاگ با اینجانب در میان بگذارید.(iman.sariri@yahoo.com)نتایج تاکنون15000مفید و 125غیرمفید. با سپاس


  • آخرین پستها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic